Sokat hallhatunk, olvashatunk arról,
hogy egy meleg ember életében a felszabadulás igazi pillanata az, amikor
először előbújik. Hosszú és embert próbáló folyamat végeredménye a coming out
akár saját magunk, akár a környezet felé követjük el, de mindenképp az
újjászületésként és a régi terhek lepakolásaként aposztrofáljuk. Szerencsés az,
akinek környezete megkönnyíti az elfogadásával, vagy legalábbis az elfogadásra
törekvésével ezt az időszakot. Amikor az ember látja, hogy környezete az ő
elfogadásán munkálkodik, erőt merít a téma további
feldolgozásával kapcsolatban.
Coming out, mint első lépés az önazonosság felé
A comig out, ha egészen
egyszerűen, lecsupaszítva akarjuk megfogalmazni, mondhatjuk azt, hogy a másság
tényének tudatosulása, tudatosítása, annak kifejezése, hogy vállalom, nem úgy
élek, mint a többségi társadalom tagjai. Felvállalom ezt magam előtt, és
szerencsés esetben vállalhatom a környezetem előtt is. Ez egy döntés, ami arról
szól, hogy vállalom azt, aki vagyok. Ez ekkor még ritkán jár együtt az
elfogadással is. Az elfogadás egy hosszabb folyamat, ami rengeteg belső munkát
igényel, amely során bizonyos dolgokat el kell engednünk, el kell gyászolnunk,
és bizonyos ellentmondásokat fel kell oldanunk. Ehhez a munkához nagy belső
erőre van szükség, illetve nagy segítségünkre lehet, ha külső erőforrásokból is
tudunk meríteni.
Coming out, mint a gyászmunka első lépése
Amikor úgy dönt az ember, hogy
bevállalja, azt hogy más, egy új világ nyílik ki, új lehetőségekkel. De nem
szabad elfeledkeznünk arról, hogy egy másik világ ezzel párhuzamosan éppen
összedől. Összedőlnek tervek, vágyak, álmok. István úgy tervezte 27 éves korára
bedolgozza magát a cégbe, addigra lesz egy barátnője, akit szeret (ha beledöglik
is), összeházasodnak, lakást vesznek, gyerekeket csinálnak, összejárnak a
szomszédokkal szalonnát sütni és boldogan élnek, míg meg nem halnak. No de
betoppan az életébe Barna, aki miatt teljesen összezavarodik, vagy úgy is
mondhatjuk, beleszeret. István Barna mellett dönt. A barátnő kiesik, a feleség
kiesik, a közös gyerek kiesik, és arra sincsen garancia, hogy a szomszédok
éppen velük szeretnének majd szalonnát sütni. Ezeket a terveket, álmokat el
kell engednie, el kell gyászolnia. Meg kell engednie magának az ezzel járó
haragot, fájdalmat, és szomorúságot. Át kell élnie a bizonytalanságot, és a
káoszt addig, míg meg nem születnek, ki nem forrnak az új tervek, álmok. Ez egy
természetes folyamat. Az új értékek kialakulásában sokat segít, ha van körülöttünk
olyan személy, pár, aki már előrébb van, vagy már túljutott ezen a folyamaton.
Reményt kelt és megerősít abban, hogy túl lehet rajta jutni, illetve modellként
szolgálhat, utat mutathat.
Coming out, mint megerősítés iránti igény
Gyakran látom a környezetemben,
hogy vannak olyan melegek, akik másságuk tényét, mint egy homlokzatként tartják
maguk előtt. Ezeknél az embereknél önmaguk elsődleges meghatározásaként
szerepel az, hogy ők bizony melegek. „Sanyi vagyok, meleg”. Miközben Sanyi
imádja a komoly zenét, él hal az olasz konyháért, rajong a francia irodalomért,
szabadidejében pozsgások szaporításával foglalkozik, és egyébként remek
informatikus, mégis azt tartja magával kapcsolatban az első helyen
említendőnek, hogy meleg. Sanyi egy érdekes, kreatív ember, tudata és
önmeghatározása mégis beszűkül személyiségének egyetlen aspektusára, szexuális
orientációjára (fiúkat szereti). Miről árulkodik ez? Egyrészt mesél arról, hogy
Sanyi erőt szeretne sugározni, azzal, hogy kijelent magáról egy olyan tényt,
ami a többségi társadalomban nem feltétlenül ünnepelt dolog, azzal azt mondja,
bátor vagyok és kiállok magam mellett. Sanyi valóban bátor. Ezzel azt mondja,
megszoksz, vagy megszöksz. Elfogadsz, vagy mehetsz a francba. Sanyi egy erős
szelekciós szűrőnek használja mássága tényét. Mint mindenkiben nyilván benne is
az a vágy él, hogy fogadják el. A bátor oroszlán mögött, tehát valószínű egy
pici kis cica van, aki azt akarja, hogy megsimogassák. Ez az erőteljes
megerősítés iránti vágy arról szól, hogy Sanyi kívülről, a környezetétől várja
a megerősítést, az áment, hogy „igen Sanyikám, rendben vagy, úgy, ahogy vagy”. Miért is van erre szüksége? Azért mert bár
egy hosszú belső munka eredményeként már felismerte a tényt, hogy meleg, de
elfogadni még nem tudja.
Miért olyan nehéz elfogadni?
Kisebbséghez tartozni nehéz,
főleg ha egy olyan csoporthoz tartozol, amihez negatív stigmák, értékítéletek
tapadnak („a muszlimok terroristák”, „a csövesek lusták”, „az értelmiségiek
fent hordják az orrukat”, „a buzik betegek és perverzek”…). A kisebbséghez
általában, amúgy sem szoktak túl gyakran pozitív értékek tartozni. Ennek az az
oka, hogy a kisebbségek valamiben mások, mint a többség, legyen az kultúra,
szokások, vallás, vagy szexuális orientáció. Az emberek számára az ismeretlen
mindig ijesztő. Mostanában elég gyakran hangzik el a „nekem nincs semmi bajom
velük, csak csinálják a négy fal között” kezdetű mondat különböző
kisebbségekkel kapcsolatban. Miről szól ez a mondat? A hamis elfogadásról és a
félelemről. Minél távolabb legyenek tőlem, ne legyenek a szemem előtt, mert
olyan dolgot csinálnak, amit én nem ismerek, ami megijeszt, tehát rossz. A
félelem remek táptalaja az agressziónak, a támadás a legjobb védekezés ugyanis.
A mássággal kapcsolatban ez úgy néz ki, hogy mivel rettegek az ismeretlen
dolgokat művelő csoportoktól, ezért inkább eltávolítom őket érzelmileg és
fizikailag is magamtól, teszem ezt csendes elhatárolódással, hangos buzizással,
vagy agresszív viselkedéssel.
Sajnos nem csak a környezet
nehezíti ezt a helyzetet, hanem gyakran mi magunk is. A többségi társadalom
értékei születésünktől kezdve el vannak vetve bennünk, azonosulunk velünk, magunkévá
tesszük őket. Nyilván a melegséggel kapcsolatban is sok enyhébb, erősebb,
agresszívabb, szelídebb előítélet él bennünk. Ezekkel a belsővé vált
előítéleteinkkel azonban szemtől szembe találjuk magunkat, amikor meglépjük a
meglépnivalót és előbújunk. Az előbújáskor szembe találjuk önmagunkat azokkal a
belsővé vált értékekkel, amik általában nincsenek összhangban ösztöneinkkel,
szükségleteinkkel, érzéseinkkel. Ez nagy belső feszültséggel jár. Egyrészt, nem
akarunk kiszorulni a többségből, ami fent tartja a vágyainkkal esetlegesen
ellentétben álló belsővé vált értékeket, másrészt pedig önazonosak szeretnénk
maradni. Számunkra negatív kimenetel lehet, ha egyértelműen az egyik oldal
mellett tesszük le a voksunkat. Például ha a többségből való kiszorulás iránti
félelem vezérel, háttérbe szorítom saját szükségleteimet. Ez megnyilvánulhat
úgy, hogy nem bújok elő illetve úgy, hogy előbújok, de sok más téren nagy
vehemenciával igyekszem azon, hogy besimuljak (divatos leszek, menő leszek…).
Vagyis más területeken adom fel önmagam. Másik negatív kimenet lehet, hogy
magamra szavazok és elutasítom a bennem lévő többségi társadalom által vallott
értékeket. Ez egy erős hasítás, aminek szélsőséges formája lehet, hogy teljesen
a többségi társadalom ellen fordulok azzal a jelszóval, hogy „én nem tartozom
közétek, én más vagyok”. Ezzel azonban mi vagyunk azok, akik kirekesztjük,
elszigeteljük magunkat.
Coming out, mint lehetőség
A coming outot a sok nehézségével
együtt értelmezhetjük egy esélynek, egy belső munka első stációjának, amikor az
előbújáshoz szükséges bátorságból fakadó erővel, vagy mondhatjuk úgyis, hogy énerővel,
lehetőségünk nyílik arra, hogy önvizsgálatot tartsunk. Felfoghatjuk ezt úgyis,
mint egy nagytakarítást a lelkünkben, értékeink között. A saját jólétünk
érdekében megtehetjük, hogy vállaljuk azt a nem kis munkát, hogy
szükségleteink, preferenciáink és a kívülről érkező értékek között rendet
rakunk, feloldjuk a belső feszültségeket, ellentmondásokat. Ez egy lehetőség
arra, hogy megtaláljuk saját értékeinket és feloldjuk belső feszültségeinket. Mivel
környezetünk állandóan változik, a coming outok folyamatosak, ami kiváló vezérfonál
lehet egy életen át tartó önrevízióhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése